Według ostrożnych szacunków nawet 4 mln Polaków truchta

Według ostrożnych szacunków nawet 4 mln Polaków truchta po publicznych chodnikach, parkowych alejkach, leśnych ścieżkach, a momentami choćby ostrych górskich szlakach. Wielu zamierza dopiero rozpocząć przygodę z bieganiem. Podpowiadamy, w co się zaopatrzyć, żeby ten sport przygotowywało się miło, zdrowo i bezboleśnie. 

Bez wątpienia bieganie to sama z najodpowiedniejszych form aktywności fizycznej. Długo można wymieniać jego właściwości: poprawia kondycję, uaktywnia pracę całego systemu, usprawnia funkcjonowanie serca, płuc, mięśni kończyn niskich i obręczy biodrowej, obniża poziom złego cholesterolu, a też zapobiega rozwojowi osteoporozy. Jakby tego było trochę, regularne przebieżki korzystnie wchodzą na samopoczucie i pozwalają odbić się z stresów czy miej lękowych. 

Ten sport przyniesie nam dużo zalety, tylko pod warunkiem, że do treningów podejdziemy rozsądnie i odpowiedzialnie. Przede wszystkim wymagamy zadbać o odpowiednie buty. Oczywiście chociażby w bezpośrednich trampkach czy tenisówkach damy radę przebiec całkiem długi dystans, ale konsekwencją tego będą: szybsze zmęczenie, otarcia, uszkodzenia paznokci, bóle nóg i stawów (oraz czasami nawet kręgosłupa) czy kontuzje, zwłaszcza ścięgna Achillesa – jego uszkodzenie lub uszkodzenie może wpływać koniecznością unieruchomienia nogi nawet na kilka tygodni. 

Jakie buty wybrać? Wiele kobiet chwali się marką, wyglądem czy kolorem, zapominając o tym, że najważniejsza stanowi ich funkcjonalność. W atrakcyjnych sklepach sportowych możemy stworzyć wideoanalizę, która pomoże określić typ nogi i pokaże, jak kreuje ona podczas biegu. Dzięki temu dowiemy się, jaki przykład obuwia wybrać, by trening stanowił wysoce skuteczny, a my odpowiednio zabezpieczeni przed ewentualnymi urazami.

A nawet najbardziej profesjonalne buty nie zawsze zabezpieczą przed zmorą wielu biegaczy, czyli odciskami i otarciami stopy. Zatem warto mieć jednak przy sobie plastry, np. z dodatkiem kojącego aloesu, które pomogą przy otarciach, i te wodoodporne, doskonale zabezpieczające ranę. Pamiętajmy, żebym nasza apteczka była zazwyczaj dobrze zaopatrzona.

W co dodatkowo powinien zaopatrzyć się początkujący biegacz? Oprócz butów charakterystyczne są również inne elementy garderoby. Strój powinien być w liczbę luźny, jednak przede każdym uczyniony z produktu gwarantującego optymalną regulację wilgoci i bliskie oddychanie skóry. Wielu zwolenników mają spodnie, bluzy czy koszulki termoaktywne, pozwalające na myślenie stałej, naturalnej temperatury ciała. W trakcie wysiłku fizycznego chronią przed wychłodzeniem organizmu, izolując z warunków atmosferycznych przy jednoczesnym wysokim stopniu wentylacji zapewniającej odprowadzenie potu na zewnątrz.

Innym ciekawym wynalazkiem są skarpety kompresyjne, które podczas biegu stopniowo uciskają żyły, co przyspiesza metabolizm i ułatwia krążenie w mięśniach łydki, natomiast w rezultacie powoduje szybszą regenerację po treningu oraz zwiększenie skuteczności w trakcie jego trwania.

Biegające kobiety powinny zaopatrzyć się w specjalny biustonosz sportowy, który o 80 proc. redukuje ruchy piersi podczas treningu (zwykły stanik ale o 30 proc.), co ukrywa przed utratą jędrności, otarciami, i nawet bólami pleców. 

Warto i pomyśleć o okularach przeciwsłonecznych, chroniących oczy przed szkodliwym światłem i owadami, a też czapce, która w lecie zabezpieczy przed przegrzaniem, zaś w zimie zatrzyma słońce i zachowa głowę przed zimnem.

Podczas procesie nie możemy zapominać o uzupełnianiu płynów, gdyż w drugim razie narażamy się na odwodnienie. W magazynach sportowych znajdziemy wielki wybór tzw. camelbacków, czyli pojemników na napój, które myślimy na plecy a dzięki temuż nie musimy biegać z butelką w dłonie.

Opis admin

Check Also

Jak napisałem członek zarządu Barcy, negocjacje z Argentyńczykiem są już na świeżej prostej.

Jak powiedział członek zarządu Barcy, rozmowy z Argentyńczykiem są już na nowej prostej. Kwestią, nad …